Сербська Православна Церква відновлює євхаристійне спілкування з Церквою Північної Македонії (Охріда)

 

mitropolija.com фото

16 травня 2022 Синод Сербської Православної Церкви оголосив про відновлення євхаристичного спілкування з Православною Церквою Північної Македонії (Охридська архієпископія). Це знаменує собою кінець розколу, що розпочався 1967 року, коли духовенство Північної Македонії в односторонньому порядку оголосило про автокефалію (повну незалежність) Церкви.

Раніше, 9 травня, Вселенський (Константинопольський) патріархат оголосив про відновлення євхаристичного спілкування з Церквою Північної Македонії (Охридською архієпископією), за що Московський патріархат звинуватив Константинополь у "втручанні на чужу канонічну територію". Рішення Синоду Сербської Церкви показує, що сербська сторона не вважає це "втручанням".

Проблема Північномакедонської Церкви – одна з ран балканського православ'я. Відділення цієї Церкви від Сербської підтримувалося комуністами ще в югославську епоху, але стало ще гострішою проблемою після розпаду Югославії та перетворення Північної Македонії на окрему державу. Аналогічна, але меншого масштабу проблема існує у Чорногорії. У міру того, як народи ставали політично незалежними, вони також прагнули церковної незалежності.

Проблема Православна Церква Північної Македонії (Охридська архієпископія) ускладнилася через назву. Македонія - це регіон північної Греції, де знаходиться кафедра митрополита Салонікського, тому слово "Македонія" у назві Церкви лякає грецький світ, оскільки здається, що воно відноситься до території Греції. Назва "Охрідська архієпископія" підходить для греків, але не для болгар - хоча Охрід є містом сучасної держави Північна Македонія, саме давній собор був першим центром Болгарської Православної Церкви. Таким чином, назва "Охридська архієпископія" може означати також претензію на владу над Болгарською Церквою.

У випадку з Сербією конфлікт виник не через назву, а через ідеї "Великої Сербії". Не в змозі тривалий час примиритися з розпадом Югославії, серби прагнули зберегти у регіоні хоча б символічну приналежність народів регіону єдиної Сербської Православної Церкви. Відновлення євхаристичного спілкування показує, що сербські ієрархи відкинули політичні ідеології та поставили інтереси Церкви на перше місце. Константинопольський патріархат відновив євхаристійне спілкування з Охридською архієпископією, залишивши адміністративні питання за нею та Церквою Сербії, а Церква Сербії відновила спілкування, визнавши "максимально можливу незалежність" Церкви Північної Македонії та залишивши адміністративні питання на невизначене майбутнє.

Підтримка проекту

Ви можете підтримати наш проект:

Contribee PayPal